حلال های شیمیایی

تولوئن صنعتی مکمل بنزین یا منقص خودرو؟؟!

تولوئن صنعتی را چرا وارد باک خودرو می کنیم؟

تولوئن به دلیل ساختار و ماهیت شیمیایی خود، در آب حل نمی شود اما از سوی دیگر همراه با حلال های آلی دیگر به راحتی و به خوبی مخلوط می شود.

در بسیاری از نقاط جهان، از تولوئن به عنوان یک افزودنی به همراه موادی چون زایلن و بنزن برای رفع نقص بنزین نامرغوب و بی کیفت استفاده می شود.

جهت افزایش و بالا بردن عدد اکتان در بنزین، تولوئن و سایر مواد افزودنی مجاز به باک خودرو اضافه می شود.

به هر میزان که عدد اکتان بنزین افزایش پیدا کند، خبری از سرو صدای موتور در لحظه احتراق (که به اصطلاح به آن صدای ناک گفته می شود) نیست.

 

تولوئن صنعتی جایگزینی مناسب برای تترا اتیل سرب

شاید جالب باشد که بدانید در گذشته برای افزایش بهره وری موتور خودروها چه می کردند؟

برای جبران کمی و کاستی های مربوط به میزان اکتان موجود در بنزین های تولید شده، از ماده شیمیایی تترا اتیل سرب استفاده می شد.

رفته رفته با پیشرفت علم شیمی، استفاده از این ماده شیمیایی در باک خودروها منسوخ شد و از مواد جایگزینی هم چون تولوئن و متیل سیکلو پنادین منگنز تریبونیل به عنوان یک افزودنی مکمل برای بنزین استفاده شد.

 

بهسوزی موتور خودرو با تولوئن صنعتی

استفاده از تولوئن سبب شد تا فرآیند احتراق در موتور خودرو به خوبی صورت پذیرد.

جالب است بدانید که پس از اضافه کردن تولوئن و افزودنی های مجاز برای بنزین خودرو:

ترکیبات مضری مانند فسفر و گوگرد که در فرآیند احتراق خودرو به دست آمده کنترل می شود تا از اثر مخربی که بر روی سوپاپ، کاتالیزور اگزوز و منیفولد خودرو باقی می گذارند تا حد زیادی کاسته شود.

از مزایای این افزودنی ها برای سوپاپ خودروهایی که موتور قدیمی تری دارند:

سوپاپ خودروهای قدیمی در برابر اثرات مخرب بنزین بدون سرب مصون می مانند.

تولوئن و سایر افزودنی های مورد استفاده در باک خودرو سبب می شود لایه محافظی بر روی سیت ها و گیت ها شکل گیرد و در طول مدت استفاده ار خراب شدن آن ها جلوگیری شود.

 

چرا تولوئن و مکمل های سوخت را به بنزین اضافه می کنیم؟

گاهی موتورهای درون سوز در فرآیند سوزاندن تمام و کمال سوخت دچار عدم توانایی شده و در پی همین موضوع رسوبات هیدروکربنی از خود به جای می گذراند.

از سویی دیگر نیز مبحث بالا بودن هزینه های تولید سوخت درجه یک و مرغوب مطرح می شود که در بسیاری از کشورها بنزین درجه یک و مرغوب تولید نمی شود و محصول نهایی همراه با ناخالصی است.

برای برطرف کردن این نقیصه ها به ناچار باید از تولوئن و افزودنی های مجاز سوختی استفاده کرد و عدد اکتان بنزین را بالا برد.

 

آیا بالا رفتن جزیی عدد اکتان باز هم تاثیر محسوسی در کارکرد موتور خودرو دارد؟

پاسخ این سوال بله است.

ضرباتی که در هنگام احتراق وارد می شود هرچند کم هم باشد باز هم سر و صدایی ایجاد می کند که به آن صدای ناک گفته می شود.

هر چه بتوانیم از وارد آمدن این ضربه به موتور جلوگیری کنیم، حتی یک قدم!

باز هم به میزان افزایش طول عمر موتور و بهسوزی سوخت کمک شایانی کرده ایم.

 

تولوئن صنعتی مکمل بنزین یا منقص خودرو؟؟!نظر شما چیست؟

دوستان و همراهان عزیز سیگما شیمی نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ می توانید تجربه ی خودتان را برای ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.


کارشناسان و مشاوران فروش سیگما شیمی آماده پاسخگویی به سوالات پیش از خرید شما خریداران عزیز هستند.

برچسب‌ها

نوشته‌های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن